Hvordan bestille HMS-kort (byggekort)?
Du bestiller enklest ved å benytte skjemaet på vår bestillingsside, alternativt kan du sende en epost med nødvendig informasjon til hmskort@kursleverandoren.no. For informasjon om hva salgs opplysninger du må legge ved i eposten, gå vår side for e-post bestilling HER.
Er HMS kort, Byggekort og Grøntkort det samme?
Ja, kjært barn har mange navn. Dette er alle forskjellige navn på det samme kortet.
Hvilken farge har kortet?
I 2023 er HMS-kortet for bygg- og anleggsbransjen grått.
Hvor lang tid tar det før jeg mottar kortet?
Fra vi mottar din bestilling tar det normalt ca. 1 uke før du mottar ditt HMS kort. Det med forbehold om at bedriften og den ansatte er innmeldt i alle nødvendige registre (Mva. registeret, AA registeret). For renholdskort må bedriften også være innmeldt i Renholdsregisteret. Leveringstiden på 1 uke er også forbeholdt at de nødvendige delegasjoner blir gjort slik som beskrevet i ordrebekreftelsen du mottar fra oss etter du har sendt oss din bestilling.
Kan vi få midlertidig bevis?
Når vi mottar din bestilling, vil vi sende deg en ordrebekreftelse i retur. Denne er normalt god nok dokumentasjon. Dersom du har behov for ytterligere dokumentasjon kan vi sende midlertidig HMS-kort med QR-kode på epost etter 1-2 dager. Dette forutsetter at bildene blir godkjent av Arbeidstilsynet, og at personer som skal ha kort er registrert/innmeldt i alle registre. Dette forutsetter også at vi er blitt delegert tilgang til slik som beskrevet i ordrebekreftelsen.
Hva er Aa-registeret?
Aa-registeret (arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret) eies og forvaltes av NAV, og er et register som gir en oversikt over alle arbeidsforhold i Norge, med noen få definerte unntak.
Hvordan blir man innmeldt i Aa-registeret?
Normalt sett blir man innmeldt i Aa-registeret via a-melding som blir sendt fra lønnssystemet i forbindelse med lønnskjøring. Du kan høre med lønnsansvarlig i bedriften om å melde personer inn i Aa-registeret.
Jeg er ansatt i ett firma, men er utleid til et annet. Hvilket organisasjonsnummer skal dere ha?
Vi skal ha organisasjonsnummeret til foretaket du er ansatt i, ikke det du er utleid til. Vi trenger derimot også informasjon om foretaket du er utleid til dersom det er det foretaket som skal ha faktura.
Jeg er eier av enkeltpersonforetak, og trenger HMS-kort, men jeg er ikke innmeldt i Aa-registeret?
Arbeidstaker må i hovedsak være innmeldt i Aa-registeret, men dersom du er eier av et enkeltpersonforetak er du automatisk unntaksregistrert i systemet, så det er ikke noe problem!
Hva gjør jeg om foretaket ikke er registrert i MVA-registeret?
For å kunne bestille HMS kort må bedriften være registrert i MVA-registeret. Bedriften kan også bli unntaksregistrert i MVA-registeret i HMS-kort systemet. Ta gjerne kontakt med oss om du har ytterligere spørsmål rundt MVA registrering av bedriften.
Jeg har akkurat startet enkeltpersonforetak, og må ha HMS-kort. Hva må jeg gjøre?
Da følger du vanlig bestillingsprosedyre.
Får vi også faktura fra Evry Card for HMS-kortet?
Nei. Når du bestiller HMS kort fra oss, er det kun faktura fra oss du mottar. Hvis det skulle skjedd at du ha mottatt faktura fra Evry Card for HMS-kortet i tillegg kan du ta kontakt med oss.
Hvor lenge er HMS-kortet gyldig?
HMS kortet er gyldig i 2 år. Vi tar kontakt før kortet må fornyes.
Har du andre spørsmål?
Dersom du har andre spørsmål ta gjerne kontakt med oss. Ellers viser vi til Arbeidstilsynets nettside for informasjon om HMS-kort i bygg – og anleggsnæringen.
Dersom det er HMS-kort for renholdsbransjen du har spørsmål rundt, viser vi til Arbeidstilsynets nettside for informasjon om HMS-kort i renholdsbransjen.